Big Idea

Warsztaty skutecznego uczenia się „Jak uczyć się zgodnie z mózgiem?”

Cel warsztatów: poznanie specyfiki procesu uczenia się oraz odnalezienie własnego stylu nauki.

Co to znaczy „uczyć się zgodnie z mózgiem”?

Mózg do końca życia swojego właściciela pozostaje organem plastycznym, czyli posiadającym zdolność dostosowywania się do zmieniających się warunków. Dlatego – niezależnie od wieku – możemy przyswajać nową wiedzę i rozwijać się.
Na zajęciach warsztatowych uczestnicy poznają mechanizmy działania mózgu. Odkrywają, jakie procesy i w jaki sposób zachodzą w mózgu, czyli jak tworzą się i działają: pamięć, mowa, inteligencja, kreatywność, emocje…

Na warsztatach wykorzystujemy:

  • prezentacje multimedialne,
  • testy (m.in. Jaki jest Twój dominujący typ inteligencji? Czy masz „dobrą pamięć”?),
  • gry i zabawy pamięciowe, logiczne i językowe

…czyli takie narzędzia, które oddziałują na wszystkie zmysły – dzięki temu lepiej zapamiętujemy, a zarazem uczymy się skutecznego zapamiętywania!

Uczestnicy warsztatów uczą się „uczyć zgodnie z mózgiem”: nabywają umiejętność wykorzystywania własnych predyspozycji w taki sposób, by nauka języka obcego przebiegała w sposób najbardziej efektywny.

W programie warsztatów:

  1. Budowa mózgu.
    • Z czego składa się mózg i… skąd to wiemy?
    • Na czym polega praca mózgu?
    • Lateralizacja: czy jesteś „prawo- / lewopółkulowcem”, czy może to… mit?
    • Jaki jest Twój dominujący typ wyobraźni?
  2. Na czym polega plastyczność mózgu, czyli jak to się dzieje, że się uczymy?
  3. Inteligencja.
    • Co to jest „inteligencja”?
    • Inteligencja wieloraka: który typ inteligencji jest Twoim dominującym?
  4. Gdzie w mózgu „mieści się” język? I jak to się dzieje, że mówimy i komunikujemy się ze światem?
  5. Pamięć.
    • Rodzaje pamięci.
    • Czy masz „dobrą pamięć”?
    • Jak usprawnić pamięć: podstawowe mnemotechniki i ich praktyczne zastosowanie; podnoszenie efektywności zapamiętywania w procesie nauki języka obcego.
  6. Uczenie się języków obcych:
    • fakty i mity,
    • zasady i praktyka,
    • warunki skutecznej nauki języków obcych.
  7. „Wyobraźnia jest ważniejsza od wiedzy”, czyli narzędzia skutecznej nauki: mapy myśli, grupowanie informacji, techniki synestetyczne, skojarzenia, humor…
  8. Ćwiczenia (m.in. przy użyciu oprogramowania poprawiającego koncentrację i pamięć), refleksja, dyskusja.